Leef- en gedragsregels
1. Ik houd me aan de schoolregels en heb een actieve houding in de lessen
2. Ik zorg voor een fijne, veilige en gezonde leeromgeving
3. Ik ben zelf verantwoordelijk voor de afspraken die ik maak en de eventuele consequenties van mijn gedrag.
4. Ik weet bij wie ik terecht kan als ik hulp nodig heb of als mij iets dwars zit.
1. Ik houd me aan de schoolregels en heb een actieve houding in de lessen
- Ik ben altijd op tijd in de les, zo kan de les ook op tijd beginnen. Vanaf 3x te laat moet ik me de volgende dag voor schooltijd melden. Dit is om 07.45 uur bij de conciërge.
- Mijn jas doe ik in mijn kluisje of hang ik aan de kapstok. Deze gaat niet mee de klas in.
- Tijdens de les heb ik geen pet op.
- Ik eet en drink niet tijdens de les.
- Mobiele telefoons en muziekdragers mogen alleen in de pauzes worden gebruikt. Alleen als ik mijn telefoon nodig heb voor de les en de docent toestemming geeft, mag ik deze in de les gebruiken. De telefoon zonder toestemming gebruiken wordt gezien als storend gedrag en kan ervoor zorgen dat ik de les word uitgestuurd.
- Ik zit tijdens lesuren in het lokaal waar ik les heb. Ik ga zoveel mogelijk tijdens mijn pauzes en leswisselingen naar het toilet. Bij lesuitval/tussenuren zit ik in de aula, op het studieplein of op het grasveld achter het schoolgebouw. Daarbij zorg ik ervoor dat ik anderen niet stoor.
- Binnen 15 minuten nadat mijn laatste les of schoolafspraak is geweest, ga ik naar huis toe.
- Alleen als bovenbouwleerling mag ik in de pauzes/tussenuren van het plein af.
2. Ik zorg voor een fijne, veilige en gezonde leeromgeving
- Ik ga op een vriendelijke, respectvolle manier met mijn medeleerlingen om. Ik respecteer hierbij andere meningen en culturen. Hierbij let ik op mijn taalgebruik.
- Ik ruim mijn rommel op.
- Met de spullen van anderen, zowel van school als van medeleerlingen, ga ik op een nette manier om.
- Om de school schoon te houden help ik tijdens mijn corveetaak met opruimen.
- Ik help een ander als dat nodig is.
- Geluid- en beeldopnames binnen het schoolterrein zijn zonder toestemming verboden.
- Leerlingen die niet op Muurhuizen zitten, mogen niet ongevraagd het schoolterrein op. Bij het schoolterrein hoort het plein, grasveld en het schoolgebouw.
- Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn eigen (waardevolle) spullen en ruim ze op in mijn kluisje. Mijn jas doe ik in mijn kluisje of hang ik aan de kapstok. Deze gaat niet mee de klas in. Ook mijn helm doe ik in mijn kluisje en neem ik niet mee de klas in.
- Onze school is rookvrij. Roken op het schoolterrein is verboden. Als ik buiten het schoolterrein rook, zorg ik ervoor dat medeleerlingen, buurtbewoners en verkeer geen hinder van mij hebben.
- Energydrankjes, zakken chips, grote zakken snoep en grote verpakkingen koek zijn niet toegestaan in de school en zullen worden ingenomen. Ook fastfood eten zoals McDonalds, pizza en dergelijke zijn niet toegestaan.
3. Ik ben zelf verantwoordelijk voor de afspraken die ik maak en de eventuele consequenties van mijn gedrag.
- Als ik ziek ben, dan melden mijn ouders mij af via de website van school voordat mijn eerste lesuur begint. Ik zorg er zelf voor dat ik de gemiste lesstof en toetsen inhaal. Als ik weer beter ben, dan melden mijn ouders mij ook weer beter via de website van school.
- Als ik een afspraak maak om te herkansen, dan ben ik goed voorbereid bij die herkansing aanwezig.
- Als ik eruit ben gestuurd, vul ik eerst een gele kaart in. De gele kaart krijg ik mee van de docent en vul ik in de aula in. Aan het einde van de les ga ik in gesprek met de docent die mij er heeft uitgestuurd en bespreken we wat er is gebeurd. De docent bepaalt de consequentie. Vanaf 3 gele kaarten volgen er gesprekken, in eerste instantie met mijn mentor en vanaf 7 gele kaarten met de afdelingsleider.
- Als ik ongeoorloofd afwezig ben, dan bespreekt de verzuimcoördinator dit met mij. De verzuimcoördinator bepaalt de consequentie. De standaardconsequentie is het gemiste uur/de gemiste uren dubbel inhalen. Bij teveel ongeoorloofde afwezigheid is de school genoodzaakt om een melding te doen bij de leerplichtambtenaar.
4. Ik weet bij wie ik terecht kan als ik hulp nodig heb of als mij iets dwars zit.
- Als ik het ergens niet mee eens ben, dan bespreek ik dat op een rustige manier. Eerst met de docent, eventueel daarna met mijn mentor en als het dan nog niet opgelost is met de afdelingsleider.
- Als ik onenigheid heb met een medeleerling, dan bespreek ik dat eerst met deze leerling zelf. Als we er samen niet uitkomen, dan bespreken we dat in eerste instantie met onze mentor(en).
- Als mijn gevoel het leren belemmert dan zoek hulp bij mijn mentor, die mij kan helpen bij eventuele extra hulp zoals de GGD en de vertrouwenspersonen.